Kimler hatta? | Toplam 8 kullanıcı online :: 0 Kayıtlı, 0 Gizli ve 8 Misafir Yok Sitede bugüne kadar en çok 197 kişi C.tesi Tem. 29, 2017 12:23 pm tarihinde online oldu. |
En son konular | » Kahpe saldırı bezele karakol baskını Salı Şub. 01, 2011 1:31 am tarafından kepenekli çoban » Ashab,ı Kehf,Ptsi Ocak 31, 2011 3:50 am tarafından kepenekli çoban » ÖNERİLERİNİZ VE İSTEKLERİNİZPerş. Ocak 20, 2011 1:28 am tarafından kepenekli çoban » DEFİNECİLİK İŞİ PROFESYONELCE YAPILIR RUHSATLI VE BİLİNÇLİPaz Ocak 16, 2011 7:26 am tarafından sakin adam» İKİNCİ EL CİHAZ ALIM SATIMI VE TAKASI Paz Ara. 26, 2010 2:17 am tarafından kepenekli çoban » ücretsiz vbullettin sitesi kurmak resimli anlatım,,Cuma Ara. 10, 2010 4:18 am tarafından menderes1278 » ITALYA ROMA NARNICuma Ara. 10, 2010 12:26 am tarafından kepenekli çoban » İlginç bir saatPtsi Kas. 29, 2010 11:41 pm tarafından Misafir » Büyük Sırrın Arkeolojik Keşfi: Nuh Tufanı.Paz Kas. 28, 2010 5:15 am tarafından kepenekli çoban » BULANLAR BULUYOR AMA TEK TEK AMA FARKLI ŞEKİLLERDEPaz Kas. 28, 2010 4:20 am tarafından Misafir » Rüyada Define Görmek.Paz Kas. 28, 2010 3:52 am tarafından Misafir » kıyamet günüC.tesi Kas. 27, 2010 4:34 am tarafından Misafir » AYAK İŞARETİ (çözülmüş)Cuma Kas. 26, 2010 11:27 pm tarafından kepenekli çoban » 7 DELİK Lİ TAŞ ve TAŞ YIĞMACuma Kas. 26, 2010 7:04 pm tarafından Misafir » Arkeolojik Terimler Sözlüğü.Cuma Kas. 26, 2010 2:18 am tarafından menderes1278 » MEZAR ÖRNEKLERİ VE MEZARDAN ÇIKAN HEDİYELERİPerş. Kas. 25, 2010 11:52 pm tarafından Misafir » bir ruhsatlı define kazısından hikayelerPerş. Kas. 25, 2010 3:38 am tarafından Misafir » 3 Yaşında Define Buldu..Perş. Kas. 25, 2010 2:43 am tarafından Misafir » Göz testine buyrun... !!!!Perş. Kas. 25, 2010 2:16 am tarafından Misafir » FAYDALI LİNKLERÇarş. Kas. 24, 2010 8:43 am tarafından kepenekli çoban » Define Arama İle İlgili Yasal Dayanaklar.. "Define arama ruhsatnamesi" Çarş. Kas. 24, 2010 5:23 am tarafından menderes1278 » Bulunan Defineye Paha BiçilemiyorÇarş. Kas. 24, 2010 5:07 am tarafından Misafir » ALAN TARAMALAR ,,Çarş. Kas. 24, 2010 5:02 am tarafından Misafir » minelap 4500Çarş. Kas. 24, 2010 4:00 am tarafından kepenekli çoban » burada ne görüyorsunuzÇarş. Kas. 24, 2010 2:43 am tarafından Misafir » Cennet annelerin ayakları altındadırÇarş. Kas. 24, 2010 1:15 am tarafından menderes1278 » MEYVA YETİŞTİRİCİLİĞİC.tesi Kas. 20, 2010 12:23 am tarafından Misafir » Piramitlerin Sırrı.Cuma Kas. 19, 2010 7:17 pm tarafından Misafir » Denizli-sandıras dağı-define hayaliyle gölü boşalttılar Perş. Kas. 18, 2010 2:40 am tarafından kepenekli çoban » Tarihten en güzel laf koymalarÇarş. Kas. 17, 2010 7:14 pm tarafından Misafir |
google |
|
| | antik takılar,, | |
| | Yazar | Mesaj |
---|
kepenekli çoban Yönetici
Mesaj Sayısı : 370 Yaş : 66 İş/Hobiler : emekli Kayıt tarihi : 08/04/10 başarı sistemi : 3
| Konu: antik takılar,, Ptsi Ekim 11, 2010 2:00 am | |
| Anadolu Medeniyetleri Müzesinde Sergilenen Antik TakılarBaş TakılarıDidemler, Taçlarİlkörneklerini ince altın, gümüş veya çok az da olsa tunç levhadan ovalkısa kenarları yuvarlak, ortası rozet motifli olarak görmekteyiz.Repoussé nokta veya zik zak bezemeli olanları da vardır. İ.Ö. 3. bindeAlacahöyük ve Troia'da da bulunmuşlardır. İ.Ö. 2. binin ortalarındaKıbrıs'ta yaygındır. (Enkomi mezar buluntuları). Tanrılar ve insanlariçin adak, sunu veya otorite göstergesi veya süs takısı anlamındakullanılmışlardır. Özel hayatta, doğumda, sevgi belirtisi olarak,şölenlerde, hastalıkta, ölümde ve cenazede kullanılırdı.Taç,daha çok geç dönemlerde rütbe ve takı olarak kullanıldı. Plinius'a göre(16,9;21,11) başlangıçta tanrı simgesiydi. Tanrı heykelleri, tapınak,kutsal yer, kurbanlık hayvan ve hatta evler taçlandırılıyordu. Taçlarınilk örnekleri zeytin, meşe ve mersin ağacı dal ve yapraklarından dahasonra da metalden yapılmıştır. | Adı: | Diadem | Cinsi: | Altın | Geliş Yeri: | Muğla | Geliş Şekli: | Bilinmiyor | Boyutları: | Uz:33,1 cm; gen.: 4,1 cm. | Ağırlığı: | 8.63 gr. | Dönemi: | İ.Ö. 4. yüzyıl |
Altın safhadan alınlık biçiminde kesilmiştir. Çevresinde bir sırastilize yumurta dizisi, onun üzerinde ise kabartma noktalardan meydanagelmiş bir sıra inci dizisi bulunmaktadır. Yumurta dizisinde arayaprak; inci dizisinde pul yoktur. Alınlığın yüzeyi minik noktalarlaoluşturulan çizgilerle bölümlere ayrılan lotus ve palmet çiçekleri ilekaplıdır. Diademde kullanılan teknik repoussédir. Ayrıca önde, ortakısımda, üstten vurularak yapılan ufak noktacıklardan meydanagetirilmiş, palmet yapraklarını andırır bezemeler yer almaktadır. Heriki ucunda da birer ip geçki deliği vardır.
| Kat. No: | 10 | Adı: | Taç | Cinsi: | Altın | Geliş Yeri: | Alacahöyük H Mezarı | Geliş Şekli: | Kazı buluntusu 1937 | Boyutları: | Uz.(açık): 53 cm; gen.: 1,4 cm; saçak uz.: 21 cm. | Ağırlığı: | 40,82 gr. | Dönemi: | Eski Tunç Çağı | Ensiz,altın safihadan kesilen şeridin iki ucu birleştirilerek dört adet sadedüz altın şeridin uçlarıyla birlikte burularak tutturulmuştur. Şeritlersaçak olarak kullanılmıştır.
| Kat. No: | 12 | Adı: | Taç | Cinsi: | Altın | Geliş Yeri: | Alacahöyük MA mezarı | Geliş Şekli: | Kazı buluntusu 1936 | Boyutları: | Çap: 17 cm; gen.: 2,2 cm. | Ağırlığı: | 25,06 gr. (toplam) | Dönemi: | Eski Tunç Çağı |
Dövülerek yapılmış levhadan kesilen şeridin alt ve üst kenarı noktakabartmalarla bezelidir, uçlar yuvarlatılmıştır ve ikişer tane deliğivardır. Büyük delikler içten dışa, küçük delikler dıştan içe doğruaçılmıştır. Ya büyük delikler birbiri üstüne getirilerek perçinlenmişya da kumaşa dikilerek tutturulmuştu. | Kat. No: | 13 | Adı: | Taç | Cinsi: | Altın | Geliş Yeri: | Alacahöyük MA mezarı | Geliş Şekli: | Kazı buluntusu 1936 | Boyutları: | Çap: 19,2 cm; gen.: 5,5 cm. | Ağırlığı: | 125,55 gr. | Dönemi: | Eski Tunç Çağı | Altınlevhadan kesilen enli parça çember şeklinde döndürülerekbirleştirilmiştir. İçleri çaprazlamasına bölünmüş ajur dikdörtgenlerinyan yana getirilmesiyle üst üste dört bant oluşturulmuştur.Dikdörtgenlerin köşeleriyle diademin alt ve üst kenarı boydan boyakabartma noktalarla bezelidir. Dövme tekniğiyle yapılmıştır. | Kat. No: | 14 | Adı: | Taç | Cinsi: | Altın | Geliş Yeri: | Bilinmiyor | Geliş Şekli: | Bilinmiyor | Boyutları: | Uz.:30,3 cm. | Dönemi: | İ.Ö. 3. yüzyıl | Geniş,altın banta ince, altın yapraklar ortaya doğru karşılıklı gelecekşekilde yerleştirilmiştir. Ortadaki Herakles düğümü kabartma olarakyapılmıştır. Yaprakların üzerindeki damarları da kabartmadır. 5 - 1-65env. no.lu düz altın bant parçası tacın arkasına eklenmiştir. | Kat. No: | 15 | Env. No: | 13508 | Adı: | Taç | Cinsi: | Altın | Geliş Yeri: | Bilinmiyor | Geliş Şekli: | Müsadere | Boyutları: | Uz.: 27 cm. (açık) | Ağırlığı: | 6,11 gr. | Dönemi: | İ.Ö. 1. yüzyıl | Uçlarıhalkalı, ince şerit bant üzerindeki on bir deliğe takılmış üç dilimliyapraklardan oluşturulmuştur. Halkalara takılan altın iple başınarkasından bağlanmış olmalıdır. Yapraklardaki lifler belirgindir. Biryaprak eksiktir. Ezilme ve kırılmalar vardır.
| Kat. No: | 16 | Adı: | Taç parçaları 8 ad. | Cinsi: | Altın | Geliş Yeri: | Milas | Geliş Şekli: | Bilinmiyor | Boyutları: | Uz.: 4,0-4,5 cm; gen.: 2.0-2,5 cm. | Ağırlığı: | 3.31 gr. toplam | Dönemi: | İ.S. 2. yüzyıl | Herbir yaprak lotus çiçeği biçiminde altın safihadan kesilmiştir. Lotusçiçekleri üç dilimlidir ve lif çizgileri belirgindir. Yaprakların sapkısımları incedir ve düz altın banta monte edilmek üzere halka halinegetirilmişlerdir. KüpelerKulağısüsleme güdüsünün evrensel simgesi olan küpelerin ilk örnekleri kulağatakılan sade halka süslerdi ve kadına özgü bir takı sayılırdı.Anadolu'da 3. bine ait Troia II, Alacahöyük ve Eskiyapar küpebuluntuları form ve teknik üstünlüğü o dönem için kanıtlayan belgeniteliğindedirler. Arkaik ve Klasik dönemlere ait mezarlarda inceişçilik gösteren çok güzel küpeler bulunmuştur. bunlar genellikle yalıngörünümlerde, hilal ve spiral formlu küpelerdir. Hellenistik dönemdedaha çarpıcı ve etkileyici nitelikler dikkati çeker. Ayrıca insan veyahayvan figürlerinin küpelerde kullanımı bu dönemde görülür. Dahasonraları özellikle altından, çok ince işçilik gösteren, dönemlerinözelliklerini ve süsleme tekniklerini yansıtan küpeler yapılmıştır.Roma döneminde ise küpeler oldukça çeşitlidir. Masif görünümlü küreselsarkaçlı veya içi boş küreler, diskli ya da farklı formlarda sarkaçlarıolan küpelerle, taşlı veya taşsız türleri ortaya çıkar. Bizans dönemiküpelerinde metal ve değişik taşların kullanıldığı ajur tekniğiyleyapılmış bitki ve hayvan figürlerinin küpelerde kullanıldıklarınıgörmekteyiz. Saç TakılarıAltınsaç halkaları Anadolu'da Tunç Çağı'ndan beri görülmektedir. Alacahöyükmezarlarında iskeletin başının yakınında bulunmuş olan halkaların,saçları toplamak ya da saçlara süs olarak takıldıklarıvarsayılmaktadır. İç kalıp üzerine ince altın safihanın kaplanmasıylayapılan türlerin, bükülmüş olarak önceden hazırlanarak saçatakıldıklarını, masif türlerinin ise ancak saçlara sarılmalarısırasında bu şekli aldıklarını söyleyebiliriz. | Kat. No: | 93 | Adı: | Saç veya giysi tokası ile iğnesi | Cinsi: | Altın | Geliş Yeri: | Alacahöyük MA Mezarı | Geliş Şekli: | Kazı buluntusu 1936 | Boyutları: | Yük.: 8 cm.; gen.: 15,2 cm. | Ağırlığı: | 50,63 gr. | Dönemi: | Eski Tunç Çağı | Repousséteknikle yapılmış nokta kabartma süsler var. Tokanın altın iğnesininbaşı bir adet kuvars kristali bir adet altın boncuktan oluşmaktadır. | Kat. No: | 94 | Adı: | Saç veya giysi tokası ile iğnesi | Cinsi: | Altın | Geliş Yeri: | Alacahöyük MA mezarı | Geliş Şekli: | Kazı buluntusu 1936 | Boyutları: | uz.: 77 cm.; gen.: 12,9 cm. | Ağırlığı: | 49 gr. | Dönemi: | Eski Tunç Çağı | Altınlevhadan kesilerek yapılmıştır, yan yana getirilmiş iki daireşeklindedir. Repoussé teknikle yapılmış nokta ve daire kabartmalarlabezenmiştir. Dövme olarak yapılmış tokanın, altı dilimli, topuzlu altıniğnesi toka yüzeyinde karşılıklı açılan iki deliğe takılmıştır. | Kat. No: | 95 | Adı: | Saç takısı (çift) | Cinsi: | Altın | Geliş Yeri: | Alacahöyük MA mezarı | Geliş Şekli: | Kazı buluntusu 1936 | Boyutları: | Yük.: 1,4 cm. | Ağırlığı: | 11703: 10,51 gr.; 11704: 9,79 gr. | Dönemi: | Eski Tunç Çağı | Spiralbiçimli iç kalıp üzerine ince altın safihanın kaplanmasıdır. Uçlarbombelidir, bir ucunda ufak bir delik vardır. Saç süsleri, saçtutamının üzerine içi boş yuvarlak altın borunun spiral şeklindekıvrılarak sarılması ile meydana getirilmişlerdir. | Kat. No: | 96 | Adı: | Saç takısı (küpe?) | Cinsi: | Altın | Geliş Yeri: | Alacahöyük MA mezarı | Geliş Şekli: | Kazı buluntusu 1936 | Boyutları: | Yük.: 1,1 cm.; gen.: 1,4 cm. | Ağırlığı: | 4,6 gr. | Dönemi: | Eski Tunç Çağı | Masif üçgen profilli altın bantın spiral şeklinde kıvrılmasıyla yapılmıştır. | Kat. No: | 97 | Adı: | Saç süsü (çift) | Cinsi: | Gümüş | Geliş Yeri: | Göller bölgesi | Geliş Şekli: | Satın alınma | Boyutları: | Çap: 1,8 cm.; kal.: 0.3 cm. | Ağırlığı: | 2,3 - 2,4 fr. | Dönemi: | Eski Tunç Çağı | Masifgümüş spiral şeklinde iki defa döndürülerek uçları açık bir halkaoluşturulmuştur. Bu dönemin tipik saç süslerindendir. | Kat. No: | 99 | Adı: | Saç takısı (çift) | Cinsi: | Altın | Geliş Yeri: | Karaoğlan | Geliş Şekli: | Bilinmiyor | Boyutları: | Çap: 2,4 - 2,2 cm. | Ağırlığı: | 14,8 gr. | Dönemi: | İ.Ö. 1. bin | Masif hakanın uçları birbiri üzerine gelmiştir. HızmaBurunatakılan altın veya gümüşten yapılmış halka. Genellikle doğuuygarlıklarına özgü bir takıdır. Üçtepe Höyük kazısında açığa çıkarılanbir kadın ve çocuğuna ait mezarda iskeletin burnunda bulunmuş bir hızmaYeni Asur dönemine tarihlendirilmektedir. KolyelerKolyekelimesi her ne kadar boyun takılarının tümüne verilen bir isim olarakalgılanmaktaysa da, gerçekte bu takı grubunun sadece bir cinsinibelirlemektedir. Genellikle tek öğeli boyun takılarına, kolye; boynusaran takılara, boyunluk (yekpare veya çok parçalı olabilir); çok öğeliolanına da gerdanlık denilmektedir. Çeşitli halka ve fonlarından oluşanöğesiz zincirlerde kolye grubuna girerler. Kemik, deniz ve akarsuhayvanlarının kabuklarından yapılanlar ilk örneklerdir. Daha sonraaltın, gümüş, tunç, yarı kıymetli ve kıymetli taşlar ve camındailavesiyle çok çeşitli kolye tipleri oluşturulmuştur. Önceleri yalınolarak kullanılan metale değerli taşların ilave edilmesiyle zengingörüntüler meydana getirilmiştir. Ayrıca altın tozu kaplama terrakottatanelerde kullanılmıştır. Her çağda çeşitli malzemelerden ve çeşitlitiplerde yapılan boncuklar özellikle Hellenistik ve Roma dönemlerindealtın tellerle bağlanarak takılarda kullanılmışlardır. Fayans, cam,yarı kıymetli ve kıymetli taşlardan altın, gümüş, tunç boncuklar çokçeşitli biçimlerde (üçgen, silindirik arpa, konik küre, vb.) çok yaygınve bol olarak kullanılmıştır. PandatiflerAltın,gümüş zincir veya kumaştan ince kordona takılan takı öğesidir. Tekkullanıldığı gibi, kolye ve küpe öğeleri arasında diğer parçalardanbüyük boyutlarıyla veya kolyelerde tek öğe olarak kendini gösterir.Kıymetli madenlerden yalın olarak işlenenlerin yanı sıra, çeşitli metalve kıymetli taş konbinasyonlarından oluşturulan örnekleri de vardır. BoyunluklarMasifveya içi boş olarak kıymetli metallerden yapılan ve boyunu çember gibisaran takılardır. Tasma şeklindeki boyunlukların ilk örnekleri Urmezarlarında bulunmuştur. | Kat. No: | 164 | Env. No: | 79-475-65 | Adı: | Boyunluk (2 parça) | Cinsi: | Kemik | Geliş Yeri: | Çatalhöyük E VII | Geliş Şekli: | Kazı buluntusu 1963 | Boyutları: | Uz.: 8,1 - 9,4 cm. | Ağırlığı: | 4,7 gr. | Dönemi: | Erken Neolitik Çağ | Bibl.: | J. Mellaart, Excavations at Çatalhöyük, Third Preliminary Report 1963 AS XIV (1964) fig. 45 | | Kat. No: | 165 | Env. No: | 109-471-68 Esy:471-68 | Adı: | Boyunluk | Cinsi: | Altın | Geliş Yeri: | Eskiyapar2 nolu çukur II. seviyede tabanın altına gömülü. Esy. 478, 481, 482,484, 485, 486, 487, 491, 494, 497 ile birlikte | Geliş Şekli: | Kazı buluntusu 1968 | Boyutları: | Çap: 18 - 19 cm. | Ağırlığı: | 121,94 gr. | Dönemi: | İ.Ö.2200 - 2000 | Bibl.: | Özgüç / Temizer, 615, lev.: 110/1 | | Kat. No: | 167 | Env. No: | 15122 | Adı: | Boyunluk | Cinsi: | Altın | Geliş Yeri: | Yozgat | Geliş Şekli: | Bilinmiyor | Boyutları: | Çap: 22,9 cm. | Ağırlığı: | 91 gr. | Dönemi: | İ.Ö. 4. yüzyıl | Bibl.: | Greifenhagen I, lev.: 49 | | Kat. No: | 168 | Env. No: | 101-1-71 | Adı: | Boyunluk | Cinsi: | Altın ve oniks | Geliş Yeri: | Bilinmiyor | Geliş Şekli: | Londra'da satın alınma 1971 | Boyutları: | Uz.: 40,5 cm. | Ağırlığı: | 87,06 gr. | Dönemi: | Roma dönemi | Bibl.: | BMCJ 2720 lev.: LVIII | YüzüklerEl,bazen de ayak parmaklarına takılan yüzük halkalarının kesiti yarımdaire, kare, ince bant gibi farklı biçimlerde olabilir. Düz halkayüzüklerin dışındakilerde üste gelecek yer genişletilir, yüzük kaşı adıverilen bu bölüm, kabartma veya oyma, mühür, motif ya da figürlerlebezenebilir. Genel olarak ise yüzük kaşına, yüzük taşının (yüzükgeminin) tutturulması için bir montür yerleştirilir ve montürün içinede çeşitli formlarda yüzük gemleri oturtulur. Simgesel bir anlamtaşıması, büyülü sayılmasından kaynaklanır. Başlangıçta bir otoritegöstergesi olarak ortaya çıkmış, daha sonra, hükümdar ile halk, yüksekdin görevlileri ve tanrı arasındaki bağı simgeleyen, ayrıca evlilikbiliği ve bağlılığı temsil eden bir anlam kazanmıştır. Daha sonralarısüs takısı olarak yaygınlaşmıştır. Gelişme döneminde ise taşlı yüzüklerortaya çıkmaktadır. İlk taşlı örnekler, yüzük halkasına sabit olmayandöner skrabelerin takılmasıyla oluşturulmuştur. Metal yüzüklerin yanısıra cam yüzükler de sevilerek kullanılmışlardır. Bileziklerİlkörnekleri yine taştan yapılmış olup nasif altın bileziklerin yanı sıratunç üzeri altın kaplama veya yanlız gümüş ve tunç, daha sonra dacamdan yapılmış bileziklerde bulunmuştur. Erkeklerinde taktıklarıheykel ve kabartmalardan anlaşılmaktadır. İ.Ö. 2. binde tunç ve gümüşbilezikler Anadolu'da bol ve sade olarak işlenmiştir. | Kat. No: | 195 | Adı: | Bilezik çift | Cinsi: | Altın | Geliş Yeri: | Alacahöyük MA Mezarı | Geliş Şekli: | Kazı buluntusu 1936 | Boyutları: | 11719; iç çap: 5,9 cm; 11720; iç çap: 5,8 cm. | Ağırlığı: | 11719 : 37,17 gr.; 11720: 36,74 gr. | Dönemi: | Eski Tunç Çağı. İ.Ö. 3. bin ikinci yarı | İçkalıp üzerine yapılmıştır. Bileziğin içi düz, dışı dışbükeydir. İçkısım kenarlarından ısıtılıp eğelenerek dışbükey kenarlabirleştirilmiştir. Dış kısmı küçük çıkıntılarla ve bunları birbirindenayıran çizgilerle bezelidir. 11720 no.lu bilezik diğerine göre birazdaha küçük ve üzerinde bir deliği vardır. Bu delik kalıbı boşaltmakiçin kullanılmış olabilir. 11719 nolu bilezikte ise bu delikkapatılmıştır. | Kat. No: | 197 | Adı: | Bilezik aslan başlı | Cinsi: | Altın | Geliş Yeri: | Gordion A tümülüsü | Geliş Şekli: | Kazı | Boyutları: | Kal.: 0,7 cm; Çap: 7,5 x 6,5 cm. | Ağırlığı: | 49,38 gr. | Dönemi: | İ.Ö. 6. yüzyıl | İçiboş, yuvarlak boru şeklinde bileziğin ayrık uçlarına aslan başlarılehimlenmiştir. Aslanın kulakları dik, ağzı kapalıdır. Bıyıkları üçerçizgi ile gösterilmiştir, çenesi yuvarlaktır. Boyundaki halkalarlabileziğe bağlanmaktadır. | Kat. No: | 198 | Adı: | Bilezik | Cinsi: | Altın | Geliş Yeri: | Yozgat | Geliş Şekli: | Bilinmiyor | Boyutları: | Çap: 7,2 - 6,8 cm.; Kal.: 0,5 - 0,6 cm. | Ağırlığı: | 76 gr. | Dönemi: | İ.Ö. 4. yüzyıl | Masif, üzeri yivli iki ucu açık, yuvarlak kesitli, alt kısımları hafifçe içe bombelidir. | Kat. No: | 199 | Adı: | Bilezik | Cinsi: | Altın ve Gümüş | Geliş Yeri: | Balıkesir, Susurluk, Yahyaköy | Geliş Şekli: | Müsadere | Boyutları: | Yük.: 6,5 cm; gen.: 6,0 cm; kal.: 0,6 cm. | Ağırlığı: | 74,15 gr. | Dönemi: | İ.Ö. 3. yüzyıl | Yuvarlakkesitli bilezik kısmı masif gümüşten yapılmış olup, uçlara altınsafihadan yapılmış buzağı başları geçirilmiştir. | |
| | | kepenekli çoban Yönetici
Mesaj Sayısı : 370 Yaş : 66 İş/Hobiler : emekli Kayıt tarihi : 08/04/10 başarı sistemi : 3
| Konu: selamlar,, Ptsi Ekim 11, 2010 2:02 am | |
|
| Adı: | Bilezik (çift) | Cinsi: | Altın | Geliş Yeri: | Giresun, Bulancak | Geliş Şekli: | Mezar buluntusu | Boyutları: | Çap: 4,5 cm.; gen.: 0,9 cm | Ağırlığı: | 45,3 gr. | Dönemi: | İ.S. 1. yüzyıl | Bantşeklinde, iki parçalı, parçalar birbirlerine menteşelidir. Menteşekilidi ufak bir zincirle gövdeye bağlanmıştır. Üzeri üç sıra granülebezelidir. Çocuk bileziğidir. HalhalKadınlarınayak bileklerine taktıkları halkadır. İran'da İ.Ö. 2. bin sonlarıylaİ.Ö. 7. yüzyıl arasına tarihlenen kabartmalardaki figürlerde halhallararastlanmıştır. Anadolu'da, genelde güney doğu bölgelerinde yaygındır.Mermer, ağaç, deri çok az da olsa metal'den yapılmış halkalarda vardır.Üstüne hareket ettikçe ses çıkarması için küçük metal çıngırak vepullarda takılabilmektedir. İlk buluntular ise mezarlarda iskeletlerinayak bileklerine takılı olarak ele geçmiş enli, metal safihalardır. PazıbentGeneldemetalden yapılmış, kolun üst bölümüne takılan banttır. Asurkabartmalarında tanrılar ve erkeklerin; Geç Hitit kabartmalarında Romadöneminde kadınlarında pazıbent taktıkları bilinmektedir. İ.Ö. 5. 4.yüzyıla ait Oxus hazinesinde de pazıbentler vardır. ApliklerHerhangibir obje veya elbiseye tutturulan süsleme ögeleridir. Her dönemdegörülmekte olup buluntuların çoğu altındandır. | Kat. No: | 202 | Adı: | Aplik, rozet | Cinsi: | Altın | Geliş Yeri: | Gordion | Geliş Şekli: | Müsadere | Boyutları: | Çap: 2,5 cm. | Ağırlığı: | 1,38 gr. | Dönemi: | İ.Ö. 7.-6. yüzyıl | İnceplakadan repoussé tekniği ile yapılmıştır. Elbiseye dikilebilmesi içindört ip geçki deliği vardır. Kabartma noktalarla oluşturulan sekizyapraklı bir rozet ile bir çerçeve, yuvarlak plakayı süslemektedir. | Kat. No: | 203 | Adı: | Aplik, sfenksli | Cinsi: | Altın | Geliş Yeri: | Sarayköy | Geliş Şekli: | Müsadere | Boyutları: | Yük.: 3,8 cm; gen.: 2,9 cm. | Ağırlığı: | 3,24 gr. | Dönemi: | İ.Ö. 6. yüzyıl | Altınsafihadan kesilmiştir ve repoussé tekniğinde yapılmıştır. Dikdörtgençerçeve içinde poloslu, sakallı bir sfenks oturmaktadır. Sol ön ayağınıyukarı doğru kaldırmıştır. Çerçevenin üstünde kale burcu olabilecek ikiadet çıkıntı yer almaktadır. Apliğin arka tarafında, köşelerde veburçların arkasında tutturma halkaları vardır. | Kat. No: | 204 | Adı: | Aplik | Cinsi: | Altın | Geliş Yeri: | Kütahya | Geliş Şekli: | Satın alınma (10,6.1969) | Boyutları: | Max. çap: 1,9 cm. | Ağırlığı: | 0,37 gr. | Dönemi: | İ.Ö. 2. -1. yüzyıl | Diskformlu çok ince altın levhanın ortasında erkek kalıba çekiçlemetekniğiyle yapılmış Meduza başı ve çevresinde kabartma noktalar yeralmaktadır. Meduza'nın başı hafif sola dönüktür. İri bukleli saçlarıarasından çıkan yılanlar boynuna doğru inmekte ve boyunda iki yılanınbaşları birbirlerine doğru bakmaktadır. Başında iki tane kanadıgörülmektedir. Geç Hellenistik döneme tarihlenen bu tip Meduza başlarıGeç Hellenistik ve Roma dönemi takılarında yaygın olarak görülmektedir. | Kat. No: | 205 | Adı: | Aplik, plaka | Cinsi: | Altın | Geliş Yeri: | Sarayköy | Geliş Şekli: | Müsadere | Boyutları: | Uz.: 13,5 cm.; gen.: 3,3 cm. | Ağırlığı: | 6,20 gr. | Dönemi: | İ.S. 1. yüzyıl | İkiucunda dörder ip geçki deliği bulunan dikdörtgen altın plaka. İki sıranokta dizisi arasında yer alan örgü bantından oluşan çerçevenin içinde,biri oturan diğerleri ayakta, dört figür tasvir edilmiştir. Soldakiüçlü grubun ortasında, basamaklı bir kaidenin üstünde üç yapraklı birlotus çiçeği, onun bir yanında bir "alem" diğer yanında "lejyonkartalı" yer almaktadır. Sahnenin diğer tarafında (sağ) ise bu üçlügrubun karşılığı olarak yan yana dik olarak sıralanmış üç kalkan yeralmaktadır. En sondaki daha çok bir yay görünümündedir. Kalkanlarınhemen solunda zırhlı, başları açık, profilden verilmiş yüzlerisakalsız, iki erkek figürü karşı karşıya durmaktadır. Daha uzun boyluolan soldaki figürün sağ elinde bir lejyon kartalı, diğerinin solelinde bir asa, ya da standart bulunmaktadır. Bunları dik olarak yeredayamışlar, diğer ellerindeki nesneyi ise kucaklarına doğruçekmişlerdir. Burada iki figür de ayna simetriğinde tasviredilmişlerdir. Bir başka deyişle objeleri farklı ellerindetutmaktadırlar.Sağadönmüş, soldaki figürün arkasında, solunda, soldaki üçlü grubunortasındaki gibi, kaideli lotus yer alır. Sahnenin daha sonra gelenüçüncü figürü, sağ kolunu dirsekten bükerek bir sütuna dayanmış,arkadan tasvir edilmiş, sola dönük, giysisi dizlerine düşmüş çıplak birkadın figürüdür. Sütuna dayadığı sağ elinde diyagonal taşıdığı uzunsaplı bir palmiye dalı, öne, ileri doğru uzattığı sol elinde ise globustutmaktadır. Hemen ayaklarının önünde niteliği kesin olaraksaptanamayan bir nesne durmaktadır (ateş altarı?). Bu figürünkarşısında, tüm sahnenin yaklaşık 1/5'ine yakın bir genişliğe sahipolan bölüm neredeyse boş bırakılmıştır. Burada sadece kadın figürününönünde; ortada bir bereket boynuzu ile daha yukarıda, solda, arkaarkaya uçan iki kuş yer almaktadır. Daha sonra gelen figür sahnenin oturan tek figürüdür. Alem, lejyonkartalı ve kaideli lotusun da üzerinde durduğu alçak bir platformunüzerinde yer alan arkalıklı bir tahtta oturmaktadır. Bu platformunucunda, oturan figürün ayaklarının hemen ucunda bir kuş durmaktadır.Figür sağ kolunu tahtın kolluğuna dayamış, sol eliyle de ileriye birdal uzatmaktadır. Uzun giysisinin ve başında, taç ya da polos tipi birbaşlığının olduğu anlaşılmaktadır. Sağ ayağı platformun yanından aşağıdoğru sarkmıştır, ya da ayağını oradaki bir sehpanın üzerine koymuştur.Karşılıklı ayakta duran figürlerin özellikle saçları ve sakalsızyüzleri bu plakanın İ.S.1.yüzyıla ait olduğunu göstermektedir. Böyleceplakada yer alan sahnenin o döneme ait tarihi bir olayı yansıttığınıvarsaymamız yerinde olacaktır. Ortadaki kadın figürü elindeki palmiyedalı ile barışı, Dünya'ya sunmakta olan Venüs'den başkası değildir.Dünya'ya sunulan bu barış, sahnenin her iki yanında yer alan alem,Lejyon kartalı ve kalkanlardan anlaşılacağı gibi kazanılan bir zafersonucunda gelmektedir. Barış, Julius-Cladius hanedanının, soyundanolmakla övündükleri tanrıça oturmakta olan figürle simgelendirilmiştir.Uzun giysisi, başında kesin formu saptanamayan başlığı ve ayağınınucundaki, doğuyu temsil eden Anka kuşu ile bir doğu ülkesinintemsilcidir. Tüm figürlerin bu şekilde yorumlanmasından sonra bu hangitarihi olaya bağlanabileceğini sorgulamak gerekecektir. BroşlarBezemeamacı ile elbiseye takılan iğne. Masif metalden veya metal ile taşınbirlikte kullanılmaları il genelde yuvarlak, oval, kare ve dikdörtgenformlarındaki takılardır. Repoussé teknikte yapılmış bitkisel ya dageometrik bezemelerin yanı sıra; insan veya hayvan kabartmaları ilebezeli de olabilmektedirler. (Fibuladan geliştirilmiş olduğudüşünülmektedir) | Kat. No: | 206 | Adı: | Broş | Cinsi: | Altın | Geliş Yeri: | Yapraklı | Geliş Şekli: | Satın alınma | Boyutları: | Çap: 3,25 cm.; Kal.: 0,6 cm. | Ağırlığı: | 6,120 gr. | Dönemi: | İ.Ö. 4. yüzyıl | Kursformlu broşun çevresi sırasıyla boğumlu, örgü ve düz telkarilerleçevrilmiştir. Çerçeveyle rozet arasındaki geniş frizde bitkisel bezemeyer almaktadır. Ortadaki kubbe biçimindeki rozetin çerçevesi, içe bakanyarım yuvarlaklarla bezelidir. Ortadaki altı kalp motifinden sonra, üstüste altışar yapraklı iki rozet yer alır. Ortalarında da iri birkürecik vardır. Tüm bezemesi telkari işçilik gösteren broşunortasındaki iki rozetin yaprakları ise ince altın safihadan kesilerekmonte edilmiştir. Broşun arkasında geniş bir kulpu vardır. Broş olarakkullanılmasının yanısıra İ.Ö.3.yüzyıl da bazı tip sarkaçlı küpelerinkaş kısımlarının da bu formda yapıldıklarını görmekteyiz. | Kat. No: | 207 | Adı: | Broş | Cinsi: | Altın | Geliş Yeri: | Nizip | Geliş Şekli: | Satın alınma 9.12.1969 | Boyutları: | Uz.: 4,4 cm.; gen.: 2,4 cm. | Ağırlığı: | 3,37 gr. | Dönemi: | Hellenistik dönem | Kısakenarlarında ikişer kulak yapan oval bir altın plaka yay biçimindebükülmüştür. Kulakların altına birer göz yerleştirilmiştir. Broşun vegözlerin çevresi yivli telkari bir çerçeve ile çevrilmiştir. Plaka, birsaç örgü motifi ile ortasından enlemesine ikiye ayrılmıştır. Darkenarın bir tarafında, dışta saç örgüsünün ucunda çevresine ince düzbir tel geçirilmiş bir adet sarmaşık yaprağı bulunmaktadır. Arkasındatokası eksiktir. | Kat. No: | 208 | Adı: | Broş | Cinsi: | Altın ve sardoniks | Geliş Yeri: | Tokat, Darıdere | Geliş Şekli: | Satın alınma | Boyutları: | Çap: 3,7 cm. | Ağırlığı: | 12 gr. | Dönemi: | Roma dönemi | Ortasıkameolu altın bir kurstur. İç içe aralıklarla yerleştirilmiş üç telkariçerçeveden en içtekinin eksenleri üzerinde dört tane altın kürecikvardır. Çerçeveler arasındaki frizlerde repoussé teknikte, niteliğianlaşılamayan bezemeler yer almaktadır. Kameo ile son çerçeveninarasındaki friz ise düzdür. Kameo kursa, yuvanın düşük ayar altındanyapılmış kanatları sıkıştırılarak monte edilmiştir. Kameo ve çerçevesisonradan monte edilmiş olabilir. Broşun arkası düz olup, iki küçük kareplaka üzerine iki bantlı geniş iki halka lehimlenmiştir. Kameo üzerindebaşında defne çelengi olan, sağa dönük bir erkek büstü vardır. | Kat. No: | 209 | Adı: | Broş | Cinsi: | Altın | Geliş Yeri: | Siirt | Geliş Şekli: | Bilinmiyor | Boyutları: | Çap: 2,1 cm; Yük.: 3,9 cm. | Ağırlığı: | 3,4 gr. | Dönemi: | İ.S. 2.-3. yüzyıl | Kalınaltın levhadan düz geniş kenarlı şapka biçiminde, orta kısmı bombelibir kurstur. Bu bombenin her iki tarafında bulunan birer delik şimdimevcut olmayan çengele ait olmalıdır. Alt kenardaki üç sabit halkayatutturulmuş kısa zincirlerin uçlarında tomurcuk biçimli birer sarkaçbulunmaktadır. Düğmeler ve İğnelerBütündönemler boyunca iğne yapmak için kullanılan malzeme önceleri kemiksonraları tunçtur. Kemik iğne Anadolu'da çok sayıda bulunmaktadır.Tunç, bakır, gümüş ve altın gibi metallerden yapılmış iğnelerederastlanmaktadır.İğnelerkalıba dökme, çekişleme ve dövme, telden kıvırma tekniklerindeyapılmışlardır. Troya kazılarında bir iğne döküm kalıbı bulunmuştur.Gövdenin içinin boş; baş kısımlarının kalıa döküm olarak yapıldığıiğneler vardır. Ayrıca tunç üzerine altın kaplama iğnelerde Kültepe I Bkatında bulunmuştur. Bu tekniklerde yapılan iğnelerin başları konik,pramidal, çift spiral, çengel, halka, topuz, kuş başlı, bitkisel vb.şekillerde olabilir. Bazı iğnelerin başları gövdeye geçmeli olarakyapılmıştır. Bazen baş kısmı kıymetli taş veya boncuklarla süslüolabilir. Bazı iğnelerin baş kısmına yakın bölümlerinde bir delikvardır. İğneler düşmemeleri için bu delikten bir zincir veya kordon ilebağlanmaktadırlar.İğneleryerleşim bölgelerinde bulundukları gibi ilk örneklerinden başlayarak enfazla mezarlarda ele geçmişlerdir. Mezarlarda bulunan iğneler geneldeiskeletin başı ve göğsü yakınlarında bulunmuşlardır. Tabii ki bunlarsaç veya elbise iğneleridir. Genelde büyük ve iri olanlarınınelbiseler; küçük boy olanlarının da saç için olduklarıvarsayılmaktadır. Ayrıca iğneler nazarlık olarak ta kullanıldıklarıgibi adak olarak tapınaklara da bırakılmışlardır.
Ağız ve Göz BantlarıDiniinançlar nedeniyle ölülere takılan bantlar genelde mezarlarda tek veyaçift olarak bulunmaktadırlar. Hemen hemen hepsinde ilk geçki deliği yada delik yerine halkaları vardır. Bu ilk geçki delikleri pek azındadüzenli açılmıştır. Çoğunda acele ile açıldıklarını gösterecek şekildedüzensiz delikler görülür. Çeşitli formlardadırlar. Genelde oval olupuçları yuvarlak ya da düzdür. Çok sağlam bulunanların yanı sıraparçalar halinde ele geçmektedirler. Mezarda isketletin başı hizasındabulundukları için ağız ve göz bantları olarak kullanıldıkları kesinolmakla birlikte hangilerinin göz, hangilerinin ağız için olduğunusaptamak olanaksızdır. Yalnız kabartma olarak dudak şekli ya da iziolanların ağız bantı olarak kullanıldıkları anlaşılmaktadır. Katalogtayer alan örneklerin biri dışında tek olmaları bunların ağız bantıolmaları olasılığını arttırmaktadır. Beş tanesinin uzunluğu 15 cm.civarında, diğerleri de 10 cm.'den küçüktür. Bu fark ve gruplarınkullanım amaçlarından mı, yoksa zamansan bir nedenden mikaynaklandığını saptamak şimdilik olanaksızdır. İ.Ö. 3. ve 2. bin öğetakıları genelde bezemesiz yapılmış olup, ağız ve gözü kapatanbantların yanı sıra el ve ayak bileklerine takılan bantlardabulunmuştur. İ.Ö. 8. yüzyıldan sonra bantların üzerinde geometrikkabartma, sikke veya mühür baskıları, bitki motifleriyle hayvanmotiflerini görmekteyiz. | Kat. No: | 231 | Adı: | Göz bantı | Cinsi: | Altın | Geliş Yeri: | Kültepe IB katı mezarı | Geliş Şekli: | Kazı buluntusu | Boyutları: | Çap: 4,4 cm. | Ağırlığı: | 2,05 gr. | Dönemi: | İ.Ö. 2. Bin ilk çeyrek | İçihafifçe çukur, düzensiz yuvarlak, altın safiha gözü kapatmak içinyapılmıştır. Kültepe Ib katı mezarlarında tek veya çift olarak altıngümüş ve tunçtan yapılmış pek çok safiha bulunmuştur. Büyük olanlargöğüs üzerine konulmak içindir. | Kat. No: | 232 | Adı: | Ağız-göz bantı | Cinsi: | Gümüş | Geliş Yeri: | Akseki | Geliş Şekli: | 2.11.1971 satın alınma | Boyutları: | Kor. uz.: 9 cm; gen.: 4,4 cm. | Ağırlığı: | 1,8 gr. | Dönemi: | İ.Ö. 5.-4. yüzyıl | Kenarlarındayer yer kopuklar olan elips biçimindeki gümüş safiha üzerinde, ortadaenlemsine bir çizgi, çizginin her iki tarafında ve kenarlarında zikzaksüslemeler vardır. Bantın ortasında ies altı tane üzüm salkımıbezemeleri görülmektedir. | Kat. No: | 233 | Adı: | Göğüslük ? | Cinsi: | Altın | Geliş Yeri: | Bilinmiyor | Geliş Şekli: | Bilinmiyor | Boyutları: | Uz.: 13,6 cm; gen.: 5,7 cm. | Ağırlığı: | 6,92 gr. | Dönemi: | İ.Ö. 5.-4. yüzyıl | Elipsbiçimindeki altının, sivri uçları kıvrılarak, buralarda birer halkaoluşturulmuştur. Kullanılan teknik repoussédir. Çerçeve kabartmanoktalarla çevrilidir. Bezeme olarak ortadaki saplı, yanlardakilersapsız ve yatay olmak üzere üç palmiye yaprağı hemen hemen tüm yüzeyikaplamaktadır. Boş kalan alanlarda aynı cins daha küçük yapraklar yeralmaktadır. Yaprakların damarları belirgindir. Orta yaprağın sağ altkısmında noktalama ile yapılmış bir bezeme (rozet) daha vardır. KıbrısEnkomi mezarlarında bulunan bir göğüslükte de aynı tip süslemelergörülmektedir. | Kat. No: | 234 | Adı: | Ağız-göz bantı | Cinsi: | Altın | Geliş Yeri: | Akça köyü | Geliş Şekli: | 3.5.1944 | Boyutları: | Uz.: 14 cm; gen.: 4,7 cm. | Ağırlığı: | 3,63 gr. | Dönemi: | Roma dönemi | İncealtın safihadan yapılmıştır. Eşkenar dörtgen formludur. İp deliklerininolduğu karşılıklı iki ucu yuvarlak kesimlidir. İp delikleri öndenvurularak açılmıştır. Bantın kenarlarında spiral bezemeler, ortayadoğru karşılıklı ikişer lotus yaprağı, ortada ise bir yaprak sırasıvardır. Bezemeler altın levhaya arkadan çizilerek yapılmıştır. | Kat. No: | 237 | Adı: | Ağız bantı | Cinsi: | Altın | Geliş Yeri: | Sandıklı | Geliş Şekli: | Satın alınma | Boyutları: | Uz.: 15,9 cm.; gen.: 4,1 cm. | Ağırlığı: | 4,1 gr. | Dönemi: | Roma dönemi | Ortası,iki taraflı şişkin, kenarlara doğru ince ve uçları yuvarlaktır.Levhanın arka tarafından vurularak yapılan noktalamalar çerçeveyimeydana getirmiştir. İki uçta ip geçki delikleri vardır. Ortadaki büyükbaskının yanlarında da birer küçük mühür, ya da sikke baskısının izivardır. Bu baskılar silik oldukları için ayrıntıları anlaşılmamaktadır. | Kat. No: | 238 | Adı: | Ağız-göz bantı | Cinsi: | Altın | Geliş Yeri: | Maraş, Kürdün | Geliş Şekli: | Satın alınma | Boyutları: | Uz.: 5,7 cm; gen.: 2,9 cm. | Ağırlığı: | 2,3 gr. | Dönemi: | Roma Dönemi | Kalınaltın levhadan eşkenar dörtgen şeklinde kesilerek iç kısmına kenarlaraparalel dört çizginin dışında dikey ve yatay eksenleri oluşturan ikiçizgi daha çizilmiştir. İp deliklerinin olduğu uçlar yuvarlakkesilmiştir. İp delikleri "V" şeklindeki bir aletin levhaya arkadanbastırılmasıyla açılmıştır. | Kat. No: | 242 | Adı: | Bant (çift) | Cinsi: | Altın | Geliş Yeri: | Isparta | Geliş Şekli: | Satın alınma | Boyutları: | Uz.: 6,4 cm.; gen.: 2,5 - 3,0 cm. | Ağırlığı: | 2.82 gr. | Dönemi: | Geç Roma Dönemi | İncealtın safihadan eşkenar dörtgene benzeyen formda kesilmiştir. Ortadakienlemesine çizginin iki tarafında, orta çizgiden kenarlara ve her ikiyana doğru, birbirlerine paralel çizgiler, levhaya dönüşümlü olarakarka ve ön yüzden çizilerek yapılmışlardır. İp delikleri kısa kenardanbiraz içeride ve ön yüzden vurularak açılmıştır.Kulak tıkaçları ve MuskalarAğızve göz bantlarının yanı sıra ölülerin kulaklarını kapatmak için ya diniinanış gereği veya haşaratın vücuda girmesini önlemek amacıylakullanılmış olabilir. İ.Ö. 3. bine ait altın veya altın kaplama kulaktıkaçları bulunmuştur. | |
| | | | antik takılar,, | |
|
Similar topics | |
|
| Bu forumun müsaadesi var: | Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
| |
| |
| |