Kimler hatta? | Toplam 4 kullanıcı online :: 0 Kayıtlı, 0 Gizli ve 4 Misafir Yok Sitede bugüne kadar en çok 197 kişi C.tesi Tem. 29, 2017 12:23 pm tarihinde online oldu. |
En son konular | » Kahpe saldırı bezele karakol baskını Salı Şub. 01, 2011 1:31 am tarafından kepenekli çoban » Ashab,ı Kehf,Ptsi Ocak 31, 2011 3:50 am tarafından kepenekli çoban » ÖNERİLERİNİZ VE İSTEKLERİNİZPerş. Ocak 20, 2011 1:28 am tarafından kepenekli çoban » DEFİNECİLİK İŞİ PROFESYONELCE YAPILIR RUHSATLI VE BİLİNÇLİPaz Ocak 16, 2011 7:26 am tarafından sakin adam» İKİNCİ EL CİHAZ ALIM SATIMI VE TAKASI Paz Ara. 26, 2010 2:17 am tarafından kepenekli çoban » ücretsiz vbullettin sitesi kurmak resimli anlatım,,Cuma Ara. 10, 2010 4:18 am tarafından menderes1278 » ITALYA ROMA NARNICuma Ara. 10, 2010 12:26 am tarafından kepenekli çoban » İlginç bir saatPtsi Kas. 29, 2010 11:41 pm tarafından Misafir » Büyük Sırrın Arkeolojik Keşfi: Nuh Tufanı.Paz Kas. 28, 2010 5:15 am tarafından kepenekli çoban » BULANLAR BULUYOR AMA TEK TEK AMA FARKLI ŞEKİLLERDEPaz Kas. 28, 2010 4:20 am tarafından Misafir » Rüyada Define Görmek.Paz Kas. 28, 2010 3:52 am tarafından Misafir » kıyamet günüC.tesi Kas. 27, 2010 4:34 am tarafından Misafir » AYAK İŞARETİ (çözülmüş)Cuma Kas. 26, 2010 11:27 pm tarafından kepenekli çoban » 7 DELİK Lİ TAŞ ve TAŞ YIĞMACuma Kas. 26, 2010 7:04 pm tarafından Misafir » Arkeolojik Terimler Sözlüğü.Cuma Kas. 26, 2010 2:18 am tarafından menderes1278 » MEZAR ÖRNEKLERİ VE MEZARDAN ÇIKAN HEDİYELERİPerş. Kas. 25, 2010 11:52 pm tarafından Misafir » bir ruhsatlı define kazısından hikayelerPerş. Kas. 25, 2010 3:38 am tarafından Misafir » 3 Yaşında Define Buldu..Perş. Kas. 25, 2010 2:43 am tarafından Misafir » Göz testine buyrun... !!!!Perş. Kas. 25, 2010 2:16 am tarafından Misafir » FAYDALI LİNKLERÇarş. Kas. 24, 2010 8:43 am tarafından kepenekli çoban » Define Arama İle İlgili Yasal Dayanaklar.. "Define arama ruhsatnamesi" Çarş. Kas. 24, 2010 5:23 am tarafından menderes1278 » Bulunan Defineye Paha BiçilemiyorÇarş. Kas. 24, 2010 5:07 am tarafından Misafir » ALAN TARAMALAR ,,Çarş. Kas. 24, 2010 5:02 am tarafından Misafir » minelap 4500Çarş. Kas. 24, 2010 4:00 am tarafından kepenekli çoban » burada ne görüyorsunuzÇarş. Kas. 24, 2010 2:43 am tarafından Misafir » Cennet annelerin ayakları altındadırÇarş. Kas. 24, 2010 1:15 am tarafından menderes1278 » MEYVA YETİŞTİRİCİLİĞİC.tesi Kas. 20, 2010 12:23 am tarafından Misafir » Piramitlerin Sırrı.Cuma Kas. 19, 2010 7:17 pm tarafından Misafir » Denizli-sandıras dağı-define hayaliyle gölü boşalttılar Perş. Kas. 18, 2010 2:40 am tarafından kepenekli çoban » Tarihten en güzel laf koymalarÇarş. Kas. 17, 2010 7:14 pm tarafından Misafir |
google |
|
| | İlk Sanatsal Uygarlıklar | |
| | Yazar | Mesaj |
---|
NOKTACI Vip Özel Üye
Mesaj Sayısı : 78 Yaş : 54 İş/Hobiler : define Kayıt tarihi : 25/03/10 başarı sistemi : 4
| Konu: İlk Sanatsal Uygarlıklar Cuma Mart 26, 2010 2:59 am | |
| İlk Sanatsal Uygarlıklar Bazin s. 27 Üç büyük kültür merkezi - Nil vadisi - Mezopotamya - Ege Değişim - Büyülü ve organize düzenli ortamàedilmemiş ortam rahipà- Sihirbaz-hekim - Dinle belirli bir düzene girer s. 28 Tasvir ile tasvir edilen varlık arasındaki ilişki - Mısır sanatında tasvir 1. Ölülere eşlik edecek 2. Tasvir ettikleri canlılar ve nesnelerin ikizleriydi, ikinci nüshalarıydı 3. Nil vadisinde heykeltıraşa “canlı kılmayı bilen kişi” denilmekteydi Sümer Ur sülalesi dönemi - Ölünün yakınlarını mezar duvarına resmetmek veya heykelini yapmak - Aynı zamanda yakınları da birlikte ölüme yollanmış bu uygulama sonà- İkiz [≡ tasvir] Tasvirlerin gerçekliğine plastik gelenek sistemiàduyulan inanç - Mezopotamya: ampirik - Mısır 1. Akılsal 2. Kutsal bir özellik kazanır s. 29 - Gerçek gücün azamisi için tasvirin, modeli her yanıyla canlandırma (görmek: tek yanlı algı) perspektifle kısaltılıp gizli kalanèzorunluluğu kısımlar (ikinci ve üçüncü düzlem bölümleri) görülen düzeylere birlikte verildi Mısır sanatında 30 yüzyıl (3000 yıl) geçerli garip bir estetikè yasa 1. İnsan başı A. Profilden B. Ama tek gözlü ve önden görülen yüzle 2. Gövde: profilden görülen iki ayak üzerinde (yürüme durumunda) • İnsan vücudunun her bölümü en iyi görünen açıdan ele alınmış • Gerçekte derinlik hali söz konusu iken burada (1) Biri ötekinin arkasında ve tek sıra (Resim 11) (2) Üst üste sıralar halinde (3) Hursabad’daki saray: kanatlı boğalar (a) Hem önden, hem yandan tam görülebilecek şekilde (b) Beş ayaklı (4) Mısır: Hathor: inek figürleri hem önden hem yandan görünüm İlk uygarlıkların sanatçıları - Varlıkları üç boyutlu düşünemiyorlar - Derinlik kavramı onlara yabancı s. 30 - Bazı varlıklar yassı olarak canlandırılmış - Diğerleri: küçültülmüş: manevi hiyerarşiye göre; örnek: adam, ağaçtan daha büyük - Varlıkları uzaklıklarına göre değil, ne oldukları konusundaki bilgilerine göre gördüler - Tasvir edinilen nesne 1. Seyrettikleri bir şey değil 2. Kendi duygularını yansıttıkları şey 3. Nesnenin bütün yüzeyleri üzerinde eş zamanlı olarak durmuşlar 4. Varlığın bazı bölümlerini diğerlerinden daha ötede olduğu gerçeğine önem vermediler 5. Cepheden görünme yasası s. 31 Yüzeyler üzerinde yer alan tasvirler (alçak kabartma, resim) - Profilden yapılmışlar - Siluet gibi çizilmişler İlk uygarlıklar - Büyük anıtlar yapmayı amaçladı - Mısırlılar: piramit (taş dağlar) - Mezopotamyalılar 1. Gerektiği kadar taş bulamamış 2. Saraylarını kurutulmuş kilden oluşan yapay tepeler üzerine kurmuşlar - Mikenai ve Pers: çeşitli büyüklükteki taşları bir araya getirdiler (Resim 44) - Opus quadratum: düzenli bir üslup 1. Erken aşamada: Mısırlılar ve Sümerler 2. Geç aşamada: Romalılar s. 32 3. Birbirleriyle özdeş parçalarla (taş, tuğla) duvar tasarımı Mısır - En sert taşları cilaladılar - Bütün Mısır sanatı bu teknikte - Daha sonra tuğladan yapılmış tapınaklar için granitten yapılan kapıları cilaladılar - Memfis dönemi: tapınaklar ve mezarlar 1. İlk kez çok büyük parçalar kullanılmış 2. Tamamen taştan 3. Dikilitaşlar: güneş tapınaklarında tanrı tasviri olarak saygı gördü (Resim 15) Sümer - Dikilitaş: toprak ananın simgesi - Kabataşlar: biçim kazandırılmış: dinsel bir saygı gösterilmiş (Resim 16–17) Duvar sanatı ürünleri ortaya koyma eğilimi - Mağara sanatının devamı mı? - Mısır’da çok belirgin - Sümer dönemi sonrası Asya uygarlıklarında görülür s. 33 - II. Teb İmparatorluğu döneminde mezarlar için yeraltı sığınakları arandı - Bazı Asya uygarlıklarında (Hitit, Pers): doğal kaya yüzeylerini oymak - Mısır kabartma tekniği mağaralardaki kazıma tasvirlerini anımsatır - Sanatta hayvanlara verilen önem, ilk uygarlıkları tarihöncesi dönemlere bağlayan bir özellik - Aslan, kartal, boğa ve yılan 1. İlkel mitolojilerde önemli rol 2. Mısır’da başlangıç döneminde tanrıların tenleşmesi olarak rastlanır 3. Mezopotamya: bu hayvanlar ≡ cennet veya yeraltı dünyası tanrıları - Nil, Dicle, Fırat sanatçıları 1. Hayvan resmetme konusunda ustalaştı 2. Tanrılaştırılmış hayvan gövdeleri s.34 Kolomb öncesi uygarlıklar - Bazıları taş devrinde kaldı - Bazıları bronzu keşfetti - Demiri bulamadılar
Bronz ve Demir çağları - Akdeniz, Mısır ve Mezopotamya uygarlıklarıyla boy ölçüşen uygarlıklar - Demir: Asya’dan getirilmiş - Bronz: kim icat etti? 1. Daha sert bir metal 2. Endüstride kullanılması kolay 3. Kalıba dökülmesi için çok àyüksek ısı gerekmez 4. Akdeniz bölgesinde kalay yatakları yok A. Kullanımı pahalıya mal olmuş B. Sadece lüks eşya ile sınırlanmış C. Güney-batı Asya yoluyla gelmiş D. Mısır ve Sümer ülkesinde heykel yapımında nadiren kullanılmış E. Sadece heykelin başı kalıba dökülüyordu 5. 2000 yılına doğru Akdeniz havzasını istila eden Hint-Avrupalı kavimler zaferlerini şunlara borçlular A. Bronza B. Atı evcilleştirmeye C. Demir silahlara 6. Bu metal çağlarda en gelişmiş ve yüksek uygarlık: 3200 – 1100 arası A. Önce Girit B. Sonra Argolis’te gelişen Ege uygarlığı İlk Ege uygarlığı - Günlük ve kişisel kullanım eşyası - Zamana dayanıklı eserler - Hiçbir heykel ortaya koymadı à- Silah, mücevher ve çanak çömlek yapımında başarı gösterdi bunlar yayıldı - Bunlar denizle ilişkili ülkelerin ürünleri - Ama at yetiştiren göçebe kabileleri anımsatır; metal göçebelerin yaşamına taştan daha uygun düşer s. 35 Mısır - Çöllerde olan iç bölge - Ulusal birliğini kurmasını sağlayan: Nil çok inceè- Saldırıda korunaklı bölgeler bir uygarlık oluşturdu
s. 36 1. Dünya kültüründe bir benzeri yok 2. Siyasal, kültürel ve sanatsal bir geleneği sürdürdü 3. Dindarca àkorunan sarsılmaz gelenek A. Uygarlığın gücü ve büyüklüğü B. Yeknesaklığın kaynağı - İlk sanatsal ürünler 1. Sülaleler dönemi öncesinde (3197 – 2778) 2. Tinit dönemi (3200’den sonra, 1–2. sülaleler) 3. Sümer uygarlıklarıyla yakın bir ilişki • Mısır, Sümer’in etkisinde kalmış veya • Her iki uygarlık ortak bir kökten gelmiş - Memfis imparatorluğu (Eski İmparatorluk) (3 – 6. sülaleye kadar) (2778 – 2234) 1. Delta bölgesinde, o vakte kadar yapılmış en büyük yapılar 2. Bu yapılar: piramitler A. Keops B. Kefren C. Mikerinos (4. sülale, 2650 – 2525) 3. Sanat etkinlikleri sadece mezar yapımına yönelik 4. Evler A. Güneşte kurutulmuş tuğladan veya B. Tahtadan 5. Heykel, kabartma ve resim gelişmiş - Kargaşalı dönemler 1. Eski ve Orta krallık arasında: 1. ara dönem 2. Orta krallık ve yeni krallık arası: 2. ara dönem - İlk ara dönem sonrasında Mısır yeniden düzene girer - Orta krallık 1. Tarihinin ikinci dönemi 2. Yukarı Nil’de, Teb’de kuruldu 3. 11 – 17. sülaleye kadar 4. 2065 – 1785 5. Tapınaklar orta büyüklükte 6. Mezar mimarlığı ağır basar
s. 37 - Hyksos istilası sırasında Mısır birliği tehlikeye düşer - 18. sülale ile Yeni krallık dönemi başlar 1. Düzeni tekrar kurar 2. Yeni krallık kurulur (18 – 21. sülaleye kadar) (1580 – 1585) 3. Görkemli tapınaklar A. Amenofis ve Ramses sülalesinden zengin firavunlar B. Teb yakınlarında 1) Luksor 2) Karnak 4. Krallar vadisinde kaya üzerine oyulan mezar yapımı 5. Resim gelişti, mezar yapıları önem kazandı, bağımsız sanat oldu 6. Dekoratif sanatlar gelişti: Tutankamhon’un mezarı - Birinci binde Mısır 1. Birçok kez istila edildi 2. Bağımsızlığını kaybetti 3. Sadece Sais deltasındaki uygarlık devam etti 4. Sais dönemi: 26. sülale, 7 – 6. yy. 5. 525 yılında: Persler 6. Daha sonra İskender’in fethi 7. Onun ölümüyle Ptolemaios egemenliği (285 – 21) A. Helenistik etkiye açık B. Kendi yerel sanatını geliştirmeye devam 8. Eski çağda Nil vadisini son olarak ele geçirenler: Romalılar: burayı dindarca bir saygıyla korudular Mısır Mimarlığı Nil vadisi - İnsanoğlunun ilk sentezinin beşiği - İnşaat sanatında ilk büyük insan çabası - Taş malzeme: zengin s. 38 mimarlıkà- Ölülerin gömüldükleri yerler ebediyen korunmuş ilerler Mastaba - Ölümsüzlüğe ulaşma özlemi - Bu alanda ilk yapı - Piramidin yatay kesiti - Eski krallık mezarlarına ve piramitlere esin kaynağı olmuş (Resim 18) Piramit - Denge ve dayanıklılık izlenimi verir - Devasal yapılar ortaya koyma eğilimi - Keops’un piramidi 1. Bu yapıların en büyüğü 2. 146 m yükseklik 3. 231 m genişlik 4. 2 500 000 m küp hacim 5. Dışında küçük bir tapınak var: burada rahipler defin töreni yaparlar 6. Tasvirlerle süslenmiş: oyulmuş veya resmedilmiş 7. Bir tane aldatıcı kapısı var 8. Mumya: ana yapı içinde bir alt odada Mısır tapınağı (Resim 22) - Yeni krallık döneminde son şeklini aldı - Ahşap veya tuğladan yapılmış krallık sarayının taştan kopyası - 3 bölümü var 1. Giriş 2. Kabul salonu 3. Özel yaşam (harem) - Tuğladan yapılmış bir çerçeve duvarı içine inşa edilmiş - Anıtsal iki pilon (kule) var s. 40 - Daha önceleri pilon yerine obeliskler kullanılırmış sütunluà sütunlarla çevrili avlu à- Pilon naosàsalon (hypostylos salonu) - Hypostylos salonu 1. Bir çeşit taht odası 2. Bayram günleri büyük kayıkla boy gösteren tanrının tasviri halka gösterilir - Naos 1. Tanrının ikizi bulunur 2. Yarı aydınlık
- Naos çevresinde 1. Kümelenmiş hazine odaları 2. Veya kutsal eşya odaları Kemerin uygulanmaması - Mısır gelişme engellenmişàmimarisinde önem görmemiş - Nil yöresinde düz kemer sistemi uygulanmış 1. Dayanaklar üzerinde 2. Kalın ve yassı taşlar üzerine oturtulan çatı 3. [Ağır yükten dolayı] iç mekânda çok sayıda sütun Mısır tapınağı - Kapalı bir mekân - Hem dışarıya kapalı - Hem bazı bölümlerin üstü örtülü - Asıl etki iç mekânda - Hypostylosun aydınlatılması 1. Tepe pencereleri 2. Kule pencerelerinden diyagonal olarak 3. Yapının ortasına en büyük yükseklik verilerek - Yapının yataylık özelliği ağır basar s. 41 Duvarlar ve kuleler (pilonlar) à- Çamur veya tuğladan - Çökmemesi için eğik biçimde inşa edilmiş Sütunlar (Resim 21) - Palmiye - Lotus - Çan şeklinde s. 42 Heykeltıraşlık Malzeme - Kireçtaşı gibi yumuşak malzemeyi çok seyrek kullandılar - Granit - Bazalt • Dayanıklı • Cilalanabilir Cepheden görünüm yasası - Devamlı kullanıldı - Baş: göğüs ekseni üzerinde - Kollar: gövdenin yanında Mimarlığın aksesuarı durumunda Eski krallık döneminde heykel sanatı - Güçlü ve sentetik biçimlendirme - Yoğun bir gerçekçi anlayış Teb imparatorluğu zamanında heykel - Bireysel karakteristiklerini bir yana atmış - Kişiselliğin tasvirinden uzaklaşmış - Klasisizm - Kösteklenmeye başlamış II. Teb imparatorluğu - Huzur ve zarafet ideali - Akademizm - IV. Amenofis (1378 – 1360) 1. Din sapkını à2. Figüratif sanatlarda devrim statik üsluptan kurtuluyor 3. Tel-el-Amarna: yeni başkent A. Heykeltıraşlar ve ressamlar: dışavurum ve maniyerist B. Bu akım engellendi - Tutankamhon tahta çıktı 1. Geleneksel din yeniden kuruldu 2. İktidar, Amon rahiplerine geri verildi 3. Sanat bir kez daha tanrıbilimsel ilkelere bağımlı kaldı Sais dönemi - Kısa sürmüş - Yozlaşmış Mısır sanatına canlılık gelmiş - Yeni krallığın ince geleneklerini canlandırmış - Eski krallığın gerçekçi anlayışından esinlenmiş s. 43 Duvar sanatı - Kadın figürleri: erkek figürlerden daha canlı ve yumuşak - Resimlerde göz alıcı renkler yok 1. Kırmızı 2. Sarı toprak boya 3. Yeşil 4. Mavi kullanılmış - Erkek gövdeleri: kırmızı - Kadın gövdeleri: sarı s. 44 Küçük sanatlar: süs eşyası olarak - İnsan ve hayvan figürleri - Tapınak kulesi şeklinde gerdanlıklar - Lotus sütunu mimari diğer sanatlar üzerinde etkiliètarzında küpeler Ustabaşı veya başkan - Sanatçıları denetler - Rahipler sınıfından talimat alır Batı Asya Uygarlıkları Mezopotamya - Birçok tarihsel ve etnik peş peşe gelen uygarlıkları izlemekte çok güçlükèdeğişikliklere sahne oldu var - Gömüldükleri yerlere pek önem vermemişler s. 46 - En eski sanat eserleri 1. Neolitik – Tunç dönemi arası 2. Sus 3. Elam 4. İran 5. El-Ubeyd 6. Uruk (4.bin) Kalde uygarlığı - Mezopotamya’nın yüksek dönemi 1. Ur sülalesi A. Mezarlarda kuyumculuk eserleri B. Sümer ülkesi C. 2800 yılları 2. Sami sülalesi A. Sümer ülkesini ve Sami Akad (Suriye) ülkesini birleştirmiş B. Sargon iktidara gelmiş 1) Agade’de iktidara gelmiş 2) Babil’i kurmuş: 2450 yılları 3. Guti istilaları dönemi A. Lagaş başkent olur (Çoban kral Gudea) B. Akad imparatorluğu sona erer 4. 3. Ur sülalesi (2124) A. Elamlı istilacılar tarafından yıkılır B. Yıkılış tarihi: 2000 5. 1. Babil sülalesi (1894 – 1396) A. Kalde uygarlığının doruk noktası B. Hammurabiyle doruk noktasına girilmiş (1792 – 1750) Asur imparatorluğu (14. yy – 612) - Başkent: Ninova - Günümüze çok eser bırakmış - Gaddar - Mezopotamya uygarlığı genişlemiş - 6. yy – 4. yy. arasında Ahemenidler İran’da Asurların siyasal ve sanatsal mirasını devam ettirdiler - Mezopotamya sanatı Pers ülkesinde Klasik Yunan etkisinde kalır ve kökeninden hayli uzaklaşır Kalde sanatının ilkeleri Batı Asya’da kaynaklık eder: Hititler, Kasitler, Mitanni krallığı: Kalde sanatına yöneldi s. 47 Mezopotamya uygarlığı çok uzak yerlereàSümer kültürünün etkileri yayılmış Kalde, Mezopotamya halklarının dehası - Mısır dehasının tam karşıtı 1. Barışçıl 2. Tarımcı 3. Dış dünyaya açık 4. Sanatın şekillenmesinde iki yol A. Ruhun ölümsüzlüğü B. Doğa sevgisi 5. Pozitif yanlı bir anlayış 6. Soyutlamadan çok hoşlanmazlar 7. Doğal formların ortaya konmasından büyük tat almışlar 8. Mısır sanatı: bir gözlem sanatı s. 48 - Mezopotamya halkları 1. Doğanın olumlu ve yararlı etkilerini kabul etmişler (Bereket tanrıçası Aştar) 2. Büyü aracılığıyla kovulması gereken şeytani güçlerin varlığına inanırlar 3. Gerçekçi anlayıştan yoksunlar 4. Soyutlama yetenekleri var à A. Aritmetik B. Gökbilimi Hiyeroglif yazısı - Mısır’da hiyeroglif yazısı 1. Doğal varlıkların biçimlerinin özetlenmesi Mısır, tarihi boyunca hantal birà2. Tasvir ≡ tasvir edilen yazıya takılıp kaldı 3. Dinsel işlerde kullanılmak için yapılmış - Mezopotamya yazısı: çivi yazısı 1. Günlük yaşamda kullanılır 2. Soyut simgelerden oluşan bir heceleme sistemi geliştirmişler 3. Tamamen hayal gücüne dayanan formlar yaratmışlar s. 49 4. Islak tabletlerin üzerine bastırıldığında kabartma şekiller meydana getiren silindir damgalar A. Ticaret B. Din yaşamında kullanılıyordu C. Günümüze çok sayıda bu tür damgalar ulaşmış: Mezopotamya estetiğinin tümünü incelememizi mümkün kılar D. Mezopotamya sanatının tümünü kapsayan çok iyi örgütlenmiş bir formel sistemin geçerli olduğunu açığa vurur E. Dağ keçisi, eşek, aslan, bizon, kartal, yılan ve başka hayvan formları birleştirip hayal gücüne dayanan varlıklar yarattılar (Res. 31) s. 50 Sümerler sayısız çeşitlemeye yol açabilen bir plastik dil yarattılar - Mısır sanatı çıkmaza girmiş, yeni çığırlar açamamış - Sümerlerin yarattığı formlar yankılar uyandırmış - Mezopotamyalıların yarattığı hayvan temaları üzerindeki metamorfozlar Pers, İskit, Sarmat, Turan, Germen, Viking ve Roman sanatçıları, bu kaynaktan yararlandılar ve onu zenginleştirdiler
Mezopotamyalılar mimarlıkta kemer kullanmışlar - Oysa Mısırlılar düz dam kullanmışlar - Kemer: daha fazla imkânlar sunmuş - Matematik kafası gerekli - Parth ve Sasani sanatçıları tarafından kullanılmış ve bu ilke mimarlık sanatında devrim yaratmış: birçok dönemlerde kemer kullanılmış Mezopotamyalılar büyük sanatsal kültürün büyük yenileyicileri ve başlatıcılarıdır s. 51 - Mısır sanatı bir çıkmaza girmiş - Mezopotamya’nın plastik kuralları birçok yüzyıl devam etmiş
Mezopotamya’da mimarlık
Tel (Arapça) = tepe Malzeme - Mezopotamya’da tahta az - Pişmiş tuğla - Güneşte kurutulan tuğla En önemli buluş: kemer s. 52 - Dayandığı bölümler üzerine yatay basınç yapar; bu basınç, çok kalın tuğla duvarlar kullanılarak dengelenmiş Mimarlık hünerini Mezopotamyalılar günlük yaşama yönettiler - Kaleler - Saraylar (Resim 32) • Monarşi gücünü gösterirler • Askeri iktidarı gösterirler - Kral sarayları 1. 10 – 15 m yüksekliğindeki bir tepe üzerinde 2. Su taşkınlıklarından korunmuşlar s. 53 3. Avlular çevresinde kümelenmiş karmaşık odalar topluluğundan oluşur A. Önce kabul salonları B. Sonra özel daireler C. En sonda kamu salonu yer alır 4. Ziggurat (tapınmaya ayrılmış yer) yer alır A. En üst bölümde: mihrap: gökbilim gözlemleri yapmaya yarar B. Genişlikleri gittikçe azalan dikdörtgenlerden oluşur C. 7 katlı 5. Odaların boyutları küçük, çünkü sütunlardan yararlanamıyorlarètaş ve tahta fazla yok 6. Odaların aydınlanması: kapılardan giren ışıkla 7. Saraya dışarıdan bakılınca: kaba duvarlardan ibaret bir görüntü 8. En önemli dekoratif öğe: anıtsal kapı A. İki kule arasında B. Uzun kemer C. İnsan başlı kanatlı boğalarla korunur (Resim 13) D. Kapı önü sundurmaları: toplantı için de kullanılmış Yeni-Babil zamanında, duvarlar çepeçevre saran alçak kabartmalarla veya boyanmış kille dekore edilmişti s. 54 Mezopotamyalılar, askeri mimarlığın ilkelerini ortaya koymuşlar - Duvarlar boyunca dört köşe kuleler - Mazgallar arasında siperler - Koruma amaçlı avlular - Hititler, yuvarlak kuleler yapmışlar - Zemine doğru eğik duvarlar Heykeltıraşlık I. Ur dönemi en eski heykeltıraşlık eserleri - Ur-Nina kabartması 1. Ur-Nina ve ailesini canlandırır 2. Hepsi birbirine benzer 3. Eteklerinde adları yazılı - Naram-Sin dikilitaşı 1. Gerçekçi 2. Savaştaki çeşitli hareketleri ustaca tasvir etmiş - Çoban kral Gudea heykeli 1. Lagaş kazılarından 2. 2250, Paris 3. Yapılmış olduğu taştan belli belirsiz biçimde ileriye çıkmış: fazla bağımsız değil: insan formunu edinmiş menhir gibi: Hammurabi kanunlarında benzer durum
Asur sanatı Kral sarayları - Duvarlarda alçak kabartma: uzun figür dizileri: duvarların tabanına yakın bölümlerde Yukarı Mezopotamya - Taş bol Kalde - Taş az Asur sanatı ürünleri - Monarşik özellik: yalnız hükümdarın yüceltilmesi için yapılmış 1. Kralın yer aldığı geçit törenleri 2. Hükümdarların ifade ettiği şeyler A. Gaddarlık B. Zenginlik C. Savaşçı nitelikler D. Avcılıkta ustalık - Teknik açıdan bakıldığında 1. Kol ve bacaklar kötü bir şekilde eklemlendirilmiş 2. Hareketler: yapay, mekanik 3. Yüzler: maske gibi s. 56 4. Asurbanipal döneminde bir nevi perspektif ortaya çıkmış - Hayvan tasvirlerinde daha gerçekçilik hâkim 1. Kükrerken 2. İnlerken Ahamenidler döneminde Pers sanatı (539 – 331) Şatolar inşa edilmiş - Pasargad: Keyhüsrev tarafından (539 – 529) - Persepolis 1. Dara (521 – 486) 2. Kserkses (486 – 465) - Sus’taki kaleler: II. Artakserkses (404 – 358) tarafından - Asya’da ilk kez taş + tuğladan - İçlerinde çok oda - Apadana: taht odası 1. En görkemli kısım 2. Tavanını sütunlar taşır 3. Mısır’dan alınmış bir üslup - II. Artakserkses’in Sus’taki sarayı 1. 2600 m kare 2. 20 m yükseklik 3. 36 sütunun taşıdığı tavan 4. Sütun başlıkları: sırt sırta duran iki boğa heykelleri - Tüm bu binalar dünyevi amaçlar için | |
| | | | İlk Sanatsal Uygarlıklar | |
|
| Bu forumun müsaadesi var: | Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
| |
| |
| |